لطفا منتظر بمانید، در حال بارگذاری ...

محاسبه نقطه سفارش کالا

نقطه-سفارش

چگونه مقدار مناسب سفارش را تعیین کنیم؟

این دقیقاً همان سوالی است که مفهوم “نقطه سفارش” به شما کمک می‌کند تا به آن پاسخ دهید. در این مقاله، به بررسی مفهوم نقطه سفارش مجدد، ایمنی انبار و چگونگی ترکیب این اعداد برای یافتن مقدار مناسب نقطه سفارش خواهیم پرداخت.

چه به تازگی کسب و کار جدیدی را راه‌اندازی کرده باشید و چه سال‌ها تجربه در کسب و کار خود داشته باشید، استفاده از فرمول نقطه سفارش مجدد به شما کمک خواهد کرد. این مقاله به شما توضیح می‌دهد که نقطه سفارش چیست، چرا اهمیت دارد و برای تعیین نقطه سفارش به چه اطلاعاتی نیاز دارید.

نحوه محاسبه نقطه سفارش

نقطه سفارش یک عدد ثابت نیست. این عدد بسته به چرخه خرید و فروش شما و برای هر محصول متفاوت است. با این حال، هنگامی که الگوهای فروش یک محصول را شناسایی کنید، می‌توانید با ترکیب این متغیرها فرمول نقطه سفارش را محاسبه کنید.

فرمول نقطه سفارش به این صورت است:
مقدار فروش یا مصرف روزانه متوسط (Average Daily Unit Sales) ضربدر زمان تأمین سفارش تا رسیدن به انبار (Delivery Lead Time) به علاوه مقدار اضافی برای جلوگیری از تمام شدن موجودی (Safety Stock).

با استفاده از این فرمول، می‌توانید نقطه سفارش مناسب را برای هر محصول به‌دقت محاسبه کنید و از موجودی بهینه در انبار خود مطمئن شوید.

محاسبه میانگین روزانه فروش یا مصرف

خوب! بازگشت به فرمول بالا، اولین متغیر فروش متوسط روزانه به طور متوسط مقدار کالایی است که در هر روز می‌فروشید یا مصرف می‌کنید. برای محاسبه این مقدار، می‌بایست میانگین فروش روزانه را محاسبه کنید.

بیشتر بخوانید:  نحوه پلمپ دفاتر در سال 1404

بیایید میانگین فروش یک شرکت فرضی A را بررسی کنیم. در اینجا فروش شرکت A طی سه ماه گذشته آورده شده است:

(سپس می‌توانید اطلاعات مربوط به فروش ماهانه یا هفتگی شرکت A را ارائه دهید تا بتوانید محاسبه میانگین فروش روزانه را انجام دهید.)

اگر این اعداد را جمع کنیم ، 180 عدد فروخته شده طی 90 روز گذشته ، این بدان معناست که میانگین فروش روزانه شرکت A ، 2 بار در روز است.

محاسبه میانگین زمان تامین

میانگین زمان تأمین زمانی است که معمولاً برای رسیدن و تأمین محموله‌های کالا طول می‌کشد. برای محاسبه این مقدار، باید چندین سفارش خرید در دست داشته باشید. زمان تحویل ممکن است بسته به مقدار سفارش شما متفاوت باشد (حمل سفارش‌های بزرگتر ممکن است زمان بیشتری ببرد). همچنین، زمانی که سفارش می‌دهید نیز بر زمان تأمین تأثیر می‌گذارد (برای مثال، سفارشات در فصل شلوغ ممکن است زمان بیشتری برای تحویل نیاز داشته باشند نسبت به فصل خلوت).

روش‌های مختلفی برای محاسبه زمان تأمین وجود دارد، اما استفاده از میانگین سه‌ماهه می‌تواند عددی مناسب و قابل اعتماد برای این متغیر باشد.

در اینجا چند سفارش خرید شرکت A برای سه ماه گذشته آمده است که می‌توانند برای محاسبه میانگین زمان تأمین استفاده شوند:

(در این بخش باید مقادیر و زمان‌های واقعی حملات یا تحویل برای هر سفارش آورده شود تا بتوانید زمان تأمین را محاسبه کنید.)

نحوه محاسبه سریع موجودی اضافی یا مقدار ایمنی

موجودی اضافی مشابه نقطه سفارش مجدد است، اما تفاوت آن این است که این مقدار برای اطمینان از این است که در صورت بروز تأخیر در تأمین کالا، موجودی شما کاملاً تمام نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:  استهلاک اموال و دارایی‌های ثابت چیست؟

هنگام تصمیم‌گیری درباره سطح مقدار ایمنی، باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • میانگین فروش روزانه
  • متوسط روزانه کالایی که در سفارشات کار استفاده می‌شود (در صورت وجود)
  • زمان تأمین نیز برای مقدار ایمنی مهم است.

ما در اینجا مقدار ایمنی را با فرض دو هفته تقاضای اضافی (14 روز) محاسبه خواهیم کرد.

از آنجا که میانگین فروش روزانه شرکت A برابر با 2 است (همانطور که قبلاً در این صفحه محاسبه شده است)، این بدان معناست که میزان ایمنی برای شرکت A به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

2 * 14 = 28

بنابراین، مقدار ایمنی شرکت A حدود 28 واحد خواهد بود. این میزان اطمینان می‌دهد که حتی در صورت تأخیر در تأمین کالا، موجودی به سرعت تمام نخواهد شد.

قرار دادن مقادیر بالا در فرمول نقطه سفارش

اکنون که همه مقادیر شرکت A را بدست آورده ایم ، آماده هستیم تا یک نقطه سفارش مجدد را برای شرکت فرضی A محاسبه کنیم:

هنگامی که مقدار موجودی یک کالای خاص در انبار شرکت فرضی A به 38 واحد می‌رسد، این شرکت می‌داند که باید مجدداً سفارش دهد. از آنجا که آن‌ها میانگین زمان تحویل را در نقطه سفارش مجدد در نظر گرفته‌اند، این به این معناست که کالای مورد درخواست اضافی باید قبل از اینکه مقدار موجودی به سطح موجودی ایمنی برسد، تأمین شود.

حتی اگر با کمبود تولید یا تأخیر در حمل و نقل مواجه شوند، مقدار ایمنی تضمین می‌کند که شرکت A می‌تواند آن کالا را برای دو هفته دیگر به فروش برساند یا مصرف کند بدون اینکه موجودی کالا تمام شود. به عبارت دیگر، مقدار ایمنی به شرکت این اطمینان را می‌دهد که حتی در شرایط نامساعد تأمین، همچنان قادر به ادامه فروش یا استفاده از کالا خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  استقرار خدمات پس از فروش

برچسب ها

اشتراک گذاری:

نظرات

2 نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *