حقوق 1404 | اطلاع از جزییات حقوق اداره کار 1404
فهرست
Toggleحقوق 1404 چقدر است؟
با آغاز هر سال جدید، تعیین حداقل حقوق یکی از موضوعات کلیدی در حوزه کار و اشتغال محسوب میشود. حداقل حقوق که بهعنوان پایه دریافتی کارگران و کارمندان برای تلاشهایشان تعریف میشود، نقش حیاتی در بهبود معیشت و ارتقای رفاه اجتماعی ایفا میکند. ازاینرو، مشخصکردن حداقل حقوق سال جدید و تلاش برای کاهش نابرابریهای درآمدی اهمیت بسزایی دارد. در این مقاله، حداقل حقوق سال ۱۴۰۴ و آخرین مصوبات وزارت کار برای این سال را بررسی خواهیم کرد. در این مقاله به بررسی حقوق 1404 و حقوق اداره کار می پردازیم.
میزان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۴
در سال جاری، تعیین حداقل حقوق جدید نهتنها به حفظ حقوق کارگران و ایجاد تعادل میان کارگران و کارفرمایان کمک میکند، بلکه گامی مهم در جهت تحقق عدالت اجتماعی به شمار میرود.
بر اساس ضوابط مالی و لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ که بهعنوان پیوست شماره ۲ بخشنامه بودجه منتشر شده است، پیشبینی میشود افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۴ بهصورت پلکانی و بر اساس معیارهایی همچون عائلهمندی و تعداد فرزندان بین ۲۰ تا ۴۵ درصد تعیین شود.
حقوق اداره کار سال ۱۴۰۴ برای کارکنان دولت و بخش خصوصی
بر اساس احکام مرتبط با اعتبارات هزینهای در پیوست شماره ۲، افزایش متوسط حقوق کارکنان دولت و سایر پرداختیها بهطور مشخص تعیین شده است.
بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ کشور شامل هفت پیوست کلیدی است که جزئیات آن به شرح زیر میباشد:
- برنامه زمانبندی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴:
این پیوست شامل زمانبندی دقیق مراحل مختلف تهیه و تنظیم لایحه بودجه بهصورت دو مرحلهای است. - ضوابط مالی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴:
در این بخش قوانین و مقررات مالی مرتبط با تدوین بودجه تعیین شده است. - دستورالعمل و فرمهای تهیه و تدوین بودجه دستگاههای اجرایی:
این پیوست شامل دستورالعملها و فرمهای لازم برای دستگاههای اجرایی در تدوین بودجه است. - دستورالعمل بودجهریزی مبتنی بر عملکرد و برنامه عملیاتی سالانه:
در این بخش، روشهای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد و برنامههای عملیاتی سالانه ارائه شده است. - دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت:
این پیوست شامل اصول و رویههای بودجهریزی برای شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت است. - دستورالعمل غربالگری طرحها و پروژههای تملک داراییهای سرمایهای:
این بخش به ارزیابی و اولویتبندی طرحها و پروژههای سرمایهای اختصاص دارد. - دستورالعمل تنظیم پیوست تسهیلات بانکی و هزینههای فرابودجهای:
این پیوست شامل راهنماییهایی برای تنظیم و مدیریت تسهیلات بانکی و هزینههای فرابودجهای است.
این بخشنامه، مبنای تصمیمگیریهای مالی و حقوقی کارکنان دولت و بخش خصوصی در سال ۱۴۰۴ است و به تنظیم روابط مالی و بودجهریزی دقیقتر کمک میکند.
طبقه بندی کارکنان | متوسط افزایش نظام های پرداخت/درصد |
کارکنان مجرد اعم از زن و مرد | ۲۰ درصد |
کارکنان متاهل بدون فرزند (حق عائله مندی) | ۲۳ درصد |
کارکنان متاهل دارای ۱ فرزند | ۲۶ درصد |
کارکنان متاهل دارای ۲ فرزند | ۳۰ درصد |
کارکنان متاهل دارای ۳ فرزند | ۳۶ درصد |
کارکنان متاهل دارای ۴ فرزند | ۳۹ درصد |
کارکنان متاهل دارای ۵ فرزند و بیشتر | ۴۵ درصد |
در این بخشنامه، پیشبینی اولیه دولت برای افزایش حقوق سال آینده برای افراد مجرد، ۲۰ درصد اعلام شده است. علاوه بر این، داشتن فرزند و برخورداری از حق عائلهمندی موجب افزایش حقوق بین ۲۰ تا ۴۵ درصد خواهد شد که جزئیات آن در جدول مربوطه ذکر گردیده است.
افزایش ضریب ریالی حقوق نیز باید مطابق با جدول مشخصشده نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۳ اعمال شود و رقم قطعی ضریب حقوق پس از تصویب هیأت وزیران تعیین خواهد شد.
جدول حقوق کارگران سال ۱۴۰۴
ردیف | آیتم های حقوق | سال 1403 | سال 1404 (پیش بینی) |
1 | حداقل حقوق کارگر بدون فرزند | 94,661,840 | 120,360,392 |
2 | حداقل حقوق کارگر متاهل بدون فرزند | 99,661,840 | 125,360,392 |
3 | حداقل حقوق کارگر دارای یک فرزند | 108,928,024 | 134,676,430 |
4 | حداقل حقوق کارگر دارای دو فرزند | 116,094,208 | 143,992,468 |
5 | حق مسکن ماهیانه کارگر | 9,000,000 | 9,000,000 |
6 | حق بن کارگر | 14,000,000 | 14,000,000 |
7 | پایه سنواتی کارگر (حداقل یک سال سابقه) | 2,100,000 | 2,100,000 |
8 | حق اولاد یا عائله مندی (به ازای هر فرزند) | 7,166,184 | 9,316,038 |
9 | حق تاهل | 5,000,000 | 5,000,000 |
10 | حداقل دستمزد ماهانه کارگر | 71,661,840 | 93,160,392 |
11 | حداقل دستمزد روزانه کارگر | 2,388,728 | 3,105,346 |
12 | حداقل دستمزد ساعتی کارگر | 325,884 | 423,651 |
13 | دستمزد هر ساعت اضافه کاری | 469,607 | 593,111 |
افزایش حقوق سال ۱۴۰۴ کارکنان دولت:
برای حمایت از خانوادهها، جوانی جمعیت و تحقق عدالت اجتماعی، حداقل حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۴ بر اساس قانون و با توجه به عائلهمندی و تعداد فرزندان محاسبه خواهد شد. در این راستا، حقوق افراد مجرد در سال آینده ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. برای افراد متأهل، به ازای هر فرزند، ضریب افزایش حقوق بهطور قابل توجهی بیشتر خواهد بود. بهعنوان مثال، برای یک خانواده با پنج فرزند، این افزایش میتواند به ۴۵ درصد برسد. در مجموع، پیشبینی میشود که حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۴ بهطور میانگین ۲۸ درصد رشد کند.
۱- هرگونه جذب نیروی انسانی
تمامی جذب نیروها، حتی نیروهای شرکتی در دستگاههای اجرایی، تنها با رعایت ماده (۷۱) قانون احکام دائمی و بند (ح) ماده (۲۸) قانون الحاق (۲) که به تأیید سازمان برای تأمین بار مالی قبل از صدور مجوز استخدام مرتبط هستند، مجاز خواهد بود.
۲- دستگاههای اجرایی، از جمله دستگاههای با قوانین خاص:
الف-«افزایش ضریب ریالی حقوق باید مطابق با جدول مربوطه نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۳ لحاظ شود. رقم نهایی ضریب حقوق باید به تصویب هیأت وزیران برسد.»
ب- سقف اعتبار اضافهکاری کارکنان در بودجه سال ۱۴۰۴ نباید بیشتر از اعتبار اضافهکاری سال ۱۴۰۳ باشد.
ج- مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) باید طبق ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری پیشبینی شود. مبلغ نهایی عیدی باید به تصویب هیئت وزیران برسد.
د- اعتبار ماموریتهای داخلی و خارجی کارکنان باید حداکثر معادل عملکرد اعتبار سال ۱۴۰۳ باشد.
ه- اعتبار کمکهای رفاهی کارکنان باید حداکثر معادل اعتبار سال ۱۴۰۳ باشد و پاداش یک ماهه معادل یک ماه حقوق و مزایای کارکنان در سقف اعتبارات پیشبینی شود.
و- تمام شرکتهای دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، بانکها و بیمههای دولتی باید اعتبار حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان را طبق افزایش مندرج در بخشنامههای شورای حقوق و دستمزد و مقررات بودجه سال ۱۴۰۴ پیشبینی کنند. هیچ افزایش دیگری قابل قبول نخواهد بود.
ز- مبنای محاسبه هزینههای کارکنان برای بودجه ۱۴۰۴ باید فقط بر اساس آمار نیروی انسانی و اطلاعات پرداختی در سامانه سینا سازمان اداری و استخدامی باشد.
۳- برای اجرای مصوبات و بخشنامهها، تغییرات در تشکیلات و جداول حقوقی، استخدام نیروی انسانی و مصوبات هیئت امنا، باید فقط طبق قانون و با تأیید مکتوب سازمان مجاز باشد.
۴- در دستگاههای اجرایی، پیشبینی اعتبار برای قرارداد با اشخاص حقیقی که شناسه از سازمان اداری دارند، باید با رعایت قوانین و در سقف تعداد سال ۱۴۰۳ و با در نظر گرفتن افزایش حقوق کارکنان باشد.
۵- اعتبار قرارداد با شرکتهای خدماتی طرف قرارداد با دستگاههای اجرایی باید حداکثر در حد پیشبینی عملکرد سال ۱۴۰۳ و با لحاظ افزایش حقوق کارکنان پیشبینی شود.
۶- دستگاههای اجرایی باید آمار بازنشستگان سال ۱۴۰۴ را ارائه کرده و اعتبار مانده مرخصی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان را در سقف اعتبارات اعلامی سازمان پیشبینی کنند.
افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴
در سال ۱۴۰۴، حقوق بازنشستگان و وظیفهبگیران با افزایش قابل توجهی روبهرو خواهد بود. بر اساس تصمیمات جدید، حداقل حقوق این افراد، شامل بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوقهای مرتبط با دستگاههای اجرایی، به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. این افزایش بهطور مستقیم بستگی به سنوات خدمت افراد دارد.
تأثیر افزایش حقوق بر بیمه بیکاری
بیمه بیکاری یکی از خدمات حمایتی ارائهشده توسط سازمان تأمین اجتماعی است که به افرادی که حق بیمه خود را پرداخت کردهاند، تعلق میگیرد. این بیمه به کسانی که به دلیل از دست دادن شغل خود نیازمند حمایت هستند، تعلق مییابد.
سوالی که مطرح است این است که با افزایش حقوق در سال ۱۴۰۴، بیمه بیکاری چقدر تغییر خواهد کرد؟ طبق ماده ۷ قانون بیمه بیکاری و قانون کار، نرخ بیمه بیکاری برابر با ۵۵ درصد از حقوق پایه است. بنابراین، با افزایش حقوق سالانه، اگر این افزایش بیش از ۵۵ درصد باشد، بیمه بیکاری نیز مشمول این تغییر خواهد شد.
اهمیت حداقل حقوق برای سازمانها
میزان حداقل حقوق برای تمام سازمانها و شرکتها اهمیت زیادی دارد زیرا این رقم بهعنوان مبنای پرداخت به کارگران و کارمندان در طول سال تعیین میشود. پس از انتشار اخبار مربوط به تعیین حقوق سال ۱۴۰۴، باید منتظر نتایج نهایی و تصمیمات شورای عالی کار در خصوص مبلغ مصوب این حقوق باشیم.
عوامل تأثیرگذار بر افزایش حقوق ۱۴۰۴
افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۴ تحت تأثیر چندین عامل قرار دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم:
- تورم و هزینههای زندگی: نرخ تورم یکی از عوامل اصلی تعیین افزایش حقوق است. با افزایش هزینههای زندگی، سازمانها ممکن است حقوقها را برای جبران فشار مالی بر کارکنان افزایش دهند.
- قانون حمایت از کارگران: تغییرات قانونی و سیاستهای دولت، مانند مصوبات شورای عالی کار، میتواند تأثیر زیادی بر میزان افزایش حقوق داشته باشد.
- وضعیت اقتصادی کشور: وضعیت کلی اقتصادی کشور، شامل رشد تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری و زیرساختهای اقتصادی، بر تصمیمات مربوط به افزایش حقوق تأثیرگذار است.
- توافقات میان کارفرما و کارگران: مذاکرات و توافقات میان کارفرمایان و نمایندگان کارگران میتواند به افزایش حقوق منجر شود.
- بخش صنعت و نوع شغل: در صنایعی که با کمبود نیروی کار مواجه هستند، کارفرمایان ممکن است تمایل بیشتری به افزایش حقوق داشته باشند تا کارکنان خود را جذب و نگهدارند.
- افزایش بهرهوری: اگر سازمانها افزایش بهرهوری را تجربه کنند، ممکن است توان مالی برای افزایش حقوق کارکنان خود را پیدا کنند.
- سیاستهای دولت: سیاستهای مالی و اقتصادی دولت، از جمله تعیین حداقل دستمزد، بهعنوان یکی از عوامل مهم در تعیین افزایش حقوق عمل میکند.
- نیازهای بازار کار: تغییرات در تقاضا و عرضه نیروی کار نیز میتواند بر سیاستهای حقوقی سازمانها تأثیرگذار باشد.
جمعبندی
در این مقاله، به بررسی حقوق ۱۴۰۴ و جزئیات آن پرداختیم. این مطالب بهروزرسانی خواهد شد تا به جدیدترین اطلاعات مربوط به افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۴ دست یابید.
شرکت آریا تدبیر ذهن با ارائه نرم افزار حسابداری و زیر سیستم حقوق و دستمزد با امکاناتی منحصر به فرد کمک شایانی در محاسبه حقوق و کارکرد ماهیانه کارکنان کسب و کارها میکند
جستجو
حساب شما
دسته بندی ها
- خدمات پس از فروش (23)
- فروش و CRM (11)
- مالی و حسابداری (36)
- هوش تجاری (9)
پست های اخیر
-
راهنمای سامانه دفاتر تجاری الکترونیک
3 اردیبهشت, 1404 6 -
نقش هوش تجاری در پیش بینی کسب وکار در ایران
31 فروردین, 1404 -
بهترین زمان برای تعویض نرم افزار حسابداری
28 فروردین, 1404 -
اتوماسیون فرآیندهای مالی و کاهش هزینه منابع انسانی
25 فروردین, 1404 -
هوش تجاری در نرمافزارهای حسابداری
24 فروردین, 1404
عالی بود
ممنون از اطلاع رسانی خوبتون
ممنونم
خیلی مطلب اموزنده ای بود
مرسی از اطلاع رسانیتون
لطف دارین
آموزنده و کاربردی
لطفا در مورد لیست بیمه هم مطلب بزارین
حتما
در دست تهیه میباشد
خیلی مفید و عالی بود ممنون از گروه آریا تدبیر
منتظر مطالب و مقاله های جدید و آموزنده شما هستم.
ممنونم
خیلی مطلب خوبی بود
ممنونم
چقدر کم با این هزینه ها و تورم